PAREIZA SATVĒRIENA VEICINĀŠANA

Datums: 12.04.2024 PAREIZA SATVĒRIENA VEICINĀŠANA


Lai bērns spētu realizēt rakstīšanas aktivitāti, kas, neraugoties uz mūsdienu digitālo laikmetu, tomēr ir neatņemama ikviena cilvēka dzīves sastāvdaļa, ir jābūt labi attīstītai sīkajai motorikai. Ar jēdzienu “sīkā motorika” tiek saprasta prasme izmantot mazos pirkstu muskuļus tādās aktivitātēs kā zīmuļu un šķēru lietošana, konstruēšana, izmantojot lego, kā arī prasme izmantot pirkstu muskulatūru, lai manipulētu ar pogām un spētu atvērt, piemēram, ēdiena līdzņemšanas kastītes. Sīkās motorikas prasmju efektivitāte būtiski ietekmē veicamā darba kvalitāti un tā iznākumu, kā arī darbības veikšanas ātrumu. Lai sīkās motorikas prasmes būtu efektīvas, vairākām savstarpēji neatkarīgām prasmēm ir jānotiek ciešā sadarbībā, lai spētu atbilstoši manipulēt ar objektu vai lai realizētu uzdevumu.

Ja bērnam ir normāli attīstīta motorika, viņam būs interesanti pavadīt laiku, veicot darbības ar rokām un pirkstiem. Un pretēji- ja bērna motorika ir vāji attīstīta, viņš nevēlēsies veltīt laiku darbībām, kas viņam sagādā grūtības. Bieži vien vecāki motorikas problēmas pamana tikai skolā, kad bērnam jau jāmāk darboties ar rakstīšanas piederumiem un jāveic vingrinājumi darba burtnīcā. Nepietiekami attīstīta roku muskulatūra šādu darbību veikšanu pārvērš par ciešanām. Pieredze rāda, ka laikus un pareizi sagatavotam bērnam neradīsies grūtības apgūt rakstītprasmi. 

SATVĒRIENA VEIDOŠANA  

Satvēriens

Attēls no interneta vietnes “Zīmuļa satvēriena attīstība”,  (https://educationallyspeaking.blog/2019/03/18/pencil-grasp-development/)

VINGRINĀJUMI SMALKĀS MOTORIKAS ATTĪSTĪŠANAI

  •  Darbs ar plastilīnu. Plastilīnā vai veidošanas masā var sastiprināt pogas, makaronus vai zirņus, veidojot mazas glezniņas vai pat burtus u.c.
  • Var kārtot un šķirot pēc krāsām kokteiļa salmiņus vai krāsainus makaronus.
  • Attīstoši ir atsiet bantes un mezglus no dažāda raupjuma šņorēm.
  • Izveido sensoro kastīti vai grozu – trauku, kas piepildīts ar dažādiem dabas materiāliem, piemēram, riekstiem, čiekuriem, maziem kociņiem, gliemežvākiem, sīkiem akmentiņiem. Traukā esošos priekšmetus var ne tikai aptaustīt (un aizvērtām acīm mēģināt atpazīt), bet no sīkākajiem arī veidot dabas glezniņas.
  • Ieber lielāka izmēra putraimus vai pupas dziļā bļodā un iemaisi tajās sīkas rotaļlietas, kuras no trauka ir jāizlasa ārā.
  • Papīra plēšana, locīšana, burzīšana u.c.
  • Pogu pogāšana.
  • Puzles, mozaīkas, konstruktoru likšana.
  • Torņu celšana no klucīšiem.
  • Griezt ar šķērēm (atbilstoši vecumam).
  • Krāsot, zīmēt, rakstīt (pareizi satverot rakstīšanas piederumu).

Informatīvo materiālu sagatavoja

Nīcas pirmsskolas izglītības iestādes "Spārīte" pedagogs

AGITA SIMSONE