KĀ ATTĪSTĪT BĒRNA VALODU?

Datums: 08.04.2024 KĀ ATTĪSTĪT BĒRNA VALODU?


Bērnam, viņa augšanas laikā, ir svarīgi apzināties sevi – pazīt savu rociņu, mācēt kustināt pirkstus, pazīt savu seju, muti, mēles un lūpu kustības. Lai runātu skaidri, izteiksmīgi, pareizi izrunājot visas skaņas, nepieciešams pazīt savus runas orgānus un veikli tos lietot. Lai vingrinātu runas orgānus, var veikt dažādus lūpu, mēles un elpošanas aktivizēšanas uzdevumus. Turpmākie ieteicamie vingrinājumi sastādīti, balstoties uz Pedagoģijas maģistres Irēnas Miltiņas grāmatas „Skaņu izrunas traucējumi” un logopēdes Gundegas Tomeles lekciju materiāliem.

Lūpu un mēles vingrinājumi

Lūpu vingrinājumi saistībā ar patskaņu izrunu

  • Plati atvērt muti un izrunāt patskani Ā (lellīte dzied dziesmiņu Ā – Ā – Ā)
  • Izstiept lūpas uz priekšu apaļoti un izrunāt patskani Ū(bērns mežā sauc: Ū – Ū – Ū)
  • Iestiept lūpas šaurā smaidā un izrunāt patskani Ī (saulīte dzied Ī – Ī – Ī)
  • Lūpas izstiepj uz priekšu apļoti un izrunāt patskani O (tētis pārsteigumā skaļi sauc: O – O – O)
  • Izstiept lūpas platā smaidā un izrunāt patskani Ē (māmiņa brīdina bērnus: Ē – Ē – Ē)
  • Aktīvi kustinot lūpas, izrunāt patskaņus secīgi: Ā – Ē – Ī – Ū – O
  • Izrunāt patskaņus bez balss līdzdalības (zivtiņa „runā” ar bērnu).

Lūpu vingrinājumi, dažādojot to kustības

  • Paslēpt augšlūpu, tad apakšlūpu, un otrādi.
  • Sakniebt lūpas starp zobiem (lūpu paslēpes)
  • Pavilkt vienu lūpu kaktiņu pa labi, pavilkt otru lūpu kaktiņu pa kreisi.
  • Pavērt muti, pasmaidīt un pacelt apakšlūpu pie augšējiem priekšzobiem. Papūst FFFF.
  • Stingri sakļaut lūpas un spēcīgi (ar „sprādzienu”) strauji tās atslābināt. Gaiss izplūst ar troksni, kas līdzīgs skaņai P.
  • Sakļaut lūpas un atdarināt mutes skalošanas kustības.
  • Vibrināt lūpas, imitējot zirga apstādināšanu – Tprū! Tprū!

Mēles vingrinājumi

„Plācenītis” – Palīgs skaņu S, Z, C apguvē. Nedaudz pavērt muti, mierīgi nolikt mēli uz apakšējās lūpas un, pieskaroties pie augšlūpas, izrunāt pja-pja-pja. Pēc tam pūst gaisu pa izbāzto mēli.

„Čūskiņa” – Palīgs skaņu S, Z, C apguvē. Pasmaidīt, nedaudz atvērt muti, izlikt platu mēli uz apakšlūpas, noturēt to tādā stāvoklī, skaitot līdz 10. Vingrinājums iemāca mēlīti noturēt miera stāvoklī.

„Tīrīsim zobus” – Palīgs skaņu S, Z, C, N apguvē. Atvērt muti, pasmaidīt un ar mēles galu „patīrīt” apakšējos zobus, kustinot mēli no vienas puses uz otru.

„Kaķis dusmojas” – palīgs skaņu S, Z apguvē. Pielikt mēles galu pie apakšējiem priekšzobiem, mēles „muguru” izliek uz āru, neatraujot mēli no apakšējiem priekšzobiem, iebīdīt mēli mutē.

„Auksts vējiņš” – palīgs skaņu S, Z apguvē. Pasmaidīt, mēles galu turēt aiz apakšējiem priekšzobiem, mēle brīva, vidū maza renīte, pa kuru pūš gaisu - sssss.

„Odiņš” – Pasmaidīt, mēles galiņš aiz priekšzobiem, nedaudz pacelts, pa to vibrējot pūš gaisa strūklu – zzzzz.

„Circenītis” – palīgs skaņas C apguvē. Pasmaidīt, mēles galiņš pie augšējiem priekšzobiem, grūdienveidā izplūst gaiss.

„Garšīgais ievārījums” - palīgs skaņu Š, Ž, Č, Dž, T, R apguvē. Mute atvērta, ar mēles galu nolaizīt augšlūpu, virzot mēli no augšas uz leju.

„Sēnīte” – palīgs skaņu Š, Ž, Č, Dž, R apguvē. Pasmaidīt, parādīt zobus, pavērt platu muti, mēli piespiest pie cietajām aukslējām. Vingrinājums palīdz pastiept zemmēles saitīti.

„Kausiņš”- palīgs skaņu Š, Ž, Č, Dž apguvē. Mute atvērta, plata mēle, mēles priekšējā daļa un sāni pacelti uz augšu, mēli lēni ievilkt mutē.

„Āmuriņš” – palīgs skaņu Š, Ž, Č, Dž, L, R apguvē. Mute atvērta, ar mēles galu ritmiski un vairākkārt pieskarties augšlūpai.

„Adatiņa” – palīgs skaņu R, L apguvē. Mute plati atvērta, spica, gara mēle pacelta uz augšu. Noturēt tā 10 sekundes.

„Šūpoles”- palīgs skaņu R, L apguvē. Mute plati atvērta, šūpo mēli uz augšu, uz leju gan pie lūpām, gan pie zobiem.

„Pulkstenītis” – palīgs skaņas L apguvē. Mute plati atvērta, mēle kustas pa labi, pa kreisi līdz lūpu kaktiņiem.

„Tītariņš” – palīgs skaņu L, R apguvē. Pavērt muti, nolikt mēli uz augšlūpas un platu mēles galu kustināt gar augšlūpu uz āru, uz iekšu. Mēle augšlūpu „glāsta”. Kustības paātrina un pievieno skaņu kopu bl-bl-bl.

„Bundzinieks” – palīgs skaņas R apguvē. Pasmaidīt, atvērt muti un „paklauvēt” ar mēles galu pie augšējiem priekšzobiem, skaidri un vairākas reizes, izrunājot dddddd.

„Zirdziņi”- palīgs skaņu L, D, T, R apguvē. Pasmaidīt, parādīt zobus, pavērt muti un paklakšķināt ar mēles galu. Apakšžoklim jābūt nekustīgam, darbojas tikai mēle.

„Griestu krāsošana” – palīgs skaņu R, L apguvē. Pasmaidīt, atvērt muti, ar mēles galu patīrīt aukslējas pa labi, pa kreisi, uz priekšu un atpakaļ.

 

Pedagoģijas maģistres Irēnas Miltiņas izstrādāti ieteikumi „Pirkstu un delnu kustību rosināšanai”:

  • Tornīšu, ripiņu vēršana piramīdās; krellīšu, caurveramu attēlu, priekšmetu vēršana.
  • Dažādu kārbiņu, pudelīšu, burciņu (at)(aiz)vēršana; sīkmantiņu ielikšana un izņemšana no trauciņiem;
  • „burvju mezgla” atraisīšana;
  • Pogāšana: (at)(aiz)pogāšana.
  • Dažāda lieluma un faktūras papīra plēšana, burzīšana, līmēšana;
  • Māla, plastilīna, masu mīcīšana, veidošana;
  • Zīmēšana ar pirkstiem;
  • Dziju tīšana kamolā, pīšana no aukliņām, šūšana, auduma, papīra griešana.
  • (iz)(no)(pie)bēršana, lietojot dažāda veida, formas, lieluma, krāsas sēklas, putraimus, smiltis u.c.
  • Ūdens (ie)(iz)liešana dažādos traukos; šķidrumu mērīšana un salīdzināšana starp traukiem.
  • Zīmuļu, kociņu virpināšana starp plaukstām;
  • Dažādu dabas materiālu (čiekuru, zīļu, kastaņu) viļināšana, spaidīšana, virpināšana pirkstos, plaukstās; knaģošana ar knaģiem;
  • Dažādas pretestības porolona, gumijas riņķīšu, bumbiņu spaidīšana.

Vienlaicīgi dažādas roku darbības iemāca koordinēt ķermeņa atsevišķas daļas kopveselumā, attīsta uzmanību, atmiņu, rosina prāta un iztēles spējas.